woensdag 6 augustus 2014

Waarom ik geen vlees eet...


Door verschillende lichamelijke klachten, zoals onverklaarbaar afvallen, suiker dalingen, vaginale infectie (candida), vermoeidheid en slechte weerstand, ben ik me meer en meer in het planteneten gaan verdiepen. Maar ik merk dat er voor mij meer redenen zijn om geen dierlijke producten meer te eten. 

Al jaren kijk ik opzij op de snelweg als ik weer een vrachtwagen zie rijden met varkens die richting het slachthuis gaan. Afgelopen zomer zag ik zelfs in Spanje zo´n vrachtauto met tientallen paarden. Ik kreeg een verschrikkelijk naar gevoel. En zelfs nu ik er over schrijf wordt ik er misselijk van. Waarom doen wij deze dieren dit aan!

Toch begrijp ik ook dat er in zo´n grote mate wel vlees gegeten wordt. Ik heb vlees altijd heerlijk gevonden en zelfs nu nog steeds vind ik het heerlijk. Ik eet momenteel nog wel vlees, maximaal 2x per week.  En sommige weken helemaal niet. En dat is wat ik heel graag wil. Voor mijn gezondheid en de dieren. Geen/weinig dierlijke producten eten heeft mij van al mijn klachten af geholpen. (Inmiddels Maart 2015 eet ik al zeker een aantal maanden helemaal geen vlees meer)

Jaarlijks worden er in Nederland 450.000.000 dieren geslacht, dagelijks zijn dat er 1.200.000! Veel van deze dieren leven slechts enkele weken of maanden. De baby dieren worden na geboorte gelijk bij hun moeder weg getrokken. Een volwaardig leven is hun niet gegeven. Al voordat ze geboren worden staat al vast wanneer ze naar de slacht gaan. Het idee dat ik vlees eet van een dier dat zo´n leven heeft gehad, vind ik niet fijn. Dan heb ik liever geen stukje vlees op mijn bord.

Een andere reden om minder of geen vlees te eten is de aarde. De vlees productie heeft de nummer 1 invloed op broeikasgassen, vervuiling van de aarde en verlies van de biodiversiteit. De bio/industrie produceert nu al meer broeikasgassen dan alle auto´s en vliegtuigen in de wereld bij elkaar. 

Wil je hier meer over weten dan raad ik deze film aan op youtube  Meat the truth van de Partij voor de Dieren. 


Geen opmerkingen :

Een reactie posten